Nederlanders hoeven vanaf 25 september geen anderhalve meter afstand meer te houden. Wel moet op veel meer plekken een coronatoegangsbewijs worden getoond; bijvoorbeeld in de bioscoop en het theater. Maar de zalen zullen zich weer (meer) vullen. Dat is goed nieuws voor bioscoopuitbaters, zoals het Belgische Kinepolis.
Het einde van de ‘anderhalvemetersamenleving’ betekent dat bijvoorbeeld de horeca straks veel meer mensen binnen kan laten en dat theaters, bioscopen en voetbalstadions weer grotendeels of helemaal gevuld mogen worden.
In Nederland is een kleine 80 procent van de volwassenen volledig gevaccineerd. Om een nieuwe piek van coronabesmettingen te voorkomen kunnen nog niet alle maatregelen los worden gelaten, zoals in bijvoorbeeld Denemarken (waar de vaccinatiegraad hoger is dan hier) wel wordt gedaan. Zo blijft er enige bescherming voor de kwetsbaarste groepen.
Nu in steeds meer landen de bioscopen weer volstromen heeft het Amerikaanse entertainmentconcern Walt Disney besloten om nieuwe films de rest van het jaar alleen nog maar in de bioscoop in première te laten gaan.
Dat is een breuk met het recente beleid om nieuwe producties soms direct op streamingdienst Disney+ te laten verschijnen. Films zullen ten minste 45 dagen lang in de bioscoop te zien zijn voordat ze op Disney+ te zien zijn. Een uitzondering wordt nog gemaakt voor de animatiefilm Encanto, die op 24 november uitkomt. Encanto zal dertig dagen in de bioscoop te zien zijn voordat de film op Disney+ beschikbaar wordt, volgens het concern een kerstcadeautje voor de abonnees.
Disney komt dit jaar nog met een flink aantal bioscoopfilms, waaronder Eternals, The Last Duel, West Side Story en The King’s Man. Disney gaat ervan uit dat de bioscoopgang, die door de coronapandemie een tijd heeft stilgelegen, de komende tijd zal blijven verbeteren.
Daar kan het Belgische aandeel Kinepolis relatief misschien nog wel meer van profiteren dan het aandeel Walt Disney. Bij Kinepolis was de omzetdaling in 2020 procentueel veel pijnlijker dan bij het meer gediversifieerde Disney: de Belgen zagen de inkomsten teruglopen van meer dan 550 miljoen euro in 2019 naar 176,3 miljoen in 2020.
Analisten (bron: Bloomberg) zien de omzet dit jaar al weer bijna verdubbelen, en voor 2022 en daarna ziet men de omzet snel en ruim boven die van recordjaar 2019 uitstijgen. Ook de winstgevendheid keert terug naar pre-coronaniveaus, met een ebitda-marge van tegen de 30 procent en een winst per aandeel van 3 euro in 2023. Op iets meer dan 46 euro kost Kinepolis dan ruim 15 keer de verwachte winst voor dat jaar. Het aandeel is in het verleden aanzienlijk duurder geweest.
Zes jaar kerncijfers Kinepolis |
ISIN: BE0974274061 | |||||
Einde boekjaar december | 2018 | 2019 | 2020 | 2021* | 2022* | 2023* |
omzet (€ mln) | 475.9 | 551.5 | 176.3 | 308.6 | 605.9 | 657.0 |
EBITDA (€ mln) | 118.9 | 169.5 | 17.5 | 65.0 | 182.0 | 201.0 |
EBITDA-marge | 25.0% | 30.7% | 9.9% | 21.1% | 30.0% | 30.6% |
nettowinst (€ mln) | 48.0 | 52.9 | -68.7 | -35.0 | 66.0 | 82.0 |
nettowinst-marge | 10.1% | 9.6% | -39.0% | -11.3% | 10.9% | 12.5% |
Vrije kasstroom (FCF, € mln) | 22.4 | 68.6 | -88.4 | 29.1 | 152.0 | 167.0 |
FCF-marge | 4.7% | 12.4% | -50.1% | 9.4% | 25.1% | 25.4% |
winst per aandeel | € 1.78 | € 1.96 | € -2.55 | € -1.00 | € 2.38 | € 3.05 |
dividend per aandeel | € 0.92 | € - | € - | € - | € 0.68 | € 0.94 |
* = taxatie, bron: Bloomberg
Het Belgische bioscoopbedrijf is sinds 1998 beursgenoteerd en stelde beleggers tot de coronacrisis zelden teleur, waardoor het op de beurs jarenlang successen vierde. Het bedrijf is nu marktleider in België met ongeveer de helft van de verkoop van alle bioscoopkaartjes, maar is ook in acht andere landen actief, waaronder Canada, de Verenigde Staten, Nederland en Spanje. Sinds de overname van Landmark in 2017 levert Canada zelfs het grootste aantal bezoekers op jaarbasis. Naast de bioscopen is de groep ook actief in filmdistributie, organisatie van evenementen, schermreclame en vastgoedbeheer.
Rond de eeuwwisseling ontwikkelde Kinepolis een nieuw bioscoopconcept, waarbij komende en vertrekkende bezoekersstromen elkaar ontmoeten en een tijdje kunnen verblijven in een centrale, open foyer waar iedereen welkom is, ook niet-filmbezoekers. Naast de foyer werden hoeken ingericht waarin filmtrailers te zien zijn van de huidige programmering en releases voor de komende weken of maanden, een gamehoek met de nieuwste games en de ‘Kineshop’.
De snackbar met bediening werd omgevormd en verder uitgebreid naar selfservice, en er kwam een veel breder assortiment aan dranken, versnaperingen en non-food artikelen. Hierdoor werden bezoekers langer vastgehouden en namen de opbrengsten toe. Dat was belangrijk, want de bioscoop leek even het onderspit te delven na de opkomst van de video en digitale televisie.
De populariteit van de 3D-film, gestart met Avatar in 2009, hielp de bioscoopbranche definitief over het dode punt. Filmliefhebbers betalen graag wat meer voor een 3D-ervaring die in de thuissituatie niet te evenaren is. Tegenwoordig zijn alle zalen in de Kinepolis-complexen uitgerust met digitale projectoren, waarvan een groot deel beschikt over 3D-technologie.
Het aandeel Kinepolis noteerde eind 2019 nog rond de 60 euro, na een opmars die tien jaar eerder bij 3 euro was begonnen. De koersval door corona bracht het aandeel in 2020 even onder de 20 euro. Daarna verdubbelde de koers al, maar de terugkeer tot (ruim) boven de omzet- en winstcijfers uit 2019 die nu verwacht wordt zou de beurskoers ook best weer (ruim) boven de oude toppen kunnen brengen.